L'esgrima a l'escola

Hola a totes i tots. 🙋

Hui anem a parlar d'un esport que poc a poc es va coneguent més. 

Si vos dic que es tracta d'un esport individual, en el qual s'utilitza un arma, una careta, una jaqueta, uns guants i unes mitges, sabries de quin esport es tractaria? Fem referència a l'esgrima

Com sabem, a les escoles no es practica gaire aquest esport, siga pel material que s'utilitza, per la idea equívoca que tenim d'ell o perquè no sabem com introduir-lo a les nostres classes. Així doncs, en aquesta entrada intentaré  ensenyar-vos que no té res a veure el que pensem del que realment és. També veurem quins materials podem utilitzar per substituir els originals i, a més a més coneixerem diferents activitats que podem realitzar a les classes.

Per començar, m'agradaria dir que m'ha fet molta il·lusió tornar a practicar aquest esport, ja que quatre anys enrrere ho vaig fer al TAFD. Les dues vegades, les practiques han anat dirigides al foment de l'esgrima a les escoles d'una manera molt semblant, les dues han volgut donar a entendre que com a futurs docents, hem de fer veure que no és un esport de violència si no de combat i d'oposició ,i que els alumnes el poden practicar si s'els ensenya correctament i amb la disciplina que açò comporta, és a dir,  per començar, han de saber com i quan utilitzar l'espasa que tenen a la seua disposició. 

Com a futura docent, m'agradaria que els alumnes tingueren un ventall ampli d'esports practicats durant l'etapa educativa i, que no acaben aquesta sols coneguent els esports "típics" com són per exemple el futbol, bàsquet, vòlei, tennis, etc. D'aquesta manera tinc més que clar que introduiré l'esgrima a les meues programacions i, concretament ho faré en cinquè de primària

En aquest curs trobem el bloc 5 anomenat els "Jocs i activitats esportives", i tracta, entre altres, els següents continguts:

    - Participació en activitats esportives d’oposició (p. ex., esports de lluita, tennis, bàdminton i escacs individuals)

    - Adequació de la posició pròpia, les direccions i trajectòries dels companys i companyes, dels adversaris i, si és el cas, del mòbil, en activitats esportives. 

    - Planificació, organització i gestió de projectes individuals o col·lectius. 

Pel que fa al material, l'esgrima té un equipament molt complet, ja que per a practicar-la s'ha de dur una careta amb una reixeta protectora, guants, jaqueta, pantaló, mitges, sabates d'esgrima i l'arma, la qual podem trobar tres tipus com són: el florete, l'espassa i el sable, segons la modalitat s'utilitza un o altre. 





 


A l'hora d'introduir aquest esport a les escoles, és molt difícil aconseguir tot el material ja que sols l'arma i la careta pot arribar a costar fins 25€.

Així doncs, per poder realitzar a l'escola aquest esport crearem el material d'una manera més econòmica, amb materials alternatius, és a dir reutilitzables. En primer lloc farem servir unes ulleres de busseig per protegir els ulls i una mascareta per protegir la resta de la cara. En segon lloc, per crear l'arma utilitzarem una vareta de fibra de vidre de 80cm aprox. (la qual la podem obtindre d'un estor), un tap de suro d'una botella de vi, un tros de xurro de natació i cinta aïllant per poder pegar el suro a la punta de la vareta i poder fer l'empunyadura.






Una vegada tenim tots els materials a la nostra disposició, tallarem el xurro en lamines amb, al menys, dos dits d'amplària, de manera que d'un xurro aprofitem per a 10/13 alumnes segons la llargària d'aquest. El tros tallat el col·locarem en la part de l'empunyadura i pegarem cinta aïllant en la zona on agafem l'arma, perquè aquesta tinga un diàmetre adequat per poder agafar-la còmodament i, també pegarem cinta aïllant en la zona superior del xurro perquè aquest estiga fix.  
Seguidament, amb la mateixa cinta pegarem el tap de suro en l'altre extrem de la vareta de manera que no quede solt i estiga ben subjecte. 
Amb aquests pasos els alumnes dissenyarien la seua pròpia arma.
 
 
Resultat: 





L'esgrima a la pràctica

Pel que fa a la classe pràctica impartida hui dia 10/11/2020 a la universitat de Magisteri, hem realitzat diferents exercicis i, a continuació vaig a explicar variants d'aquests per poder realitzar a les classes d'Educació Física:

Com a joc d'animació, trobem "tocam si pots", aquest joc consisteix en que 5 alumnes duran una pilota i hauran de tocar a la resta de companys per pillar-los però, no ho tindran fàcil ja que, hauran de tocar la part que la mestra diga com per exemple: l'esquena, la cuixa, el muscle, entre altres. Quan l'alumne toque la part indicada a algun company, li donarà la pilota a aquest i començarà a pillar.

Altre joc que podriem realitzar és, distribuïts els alumnes per trios, un alumne dels tres comptarà amb dos pilotes i els altres dos amb una cadascú. El alumne que té les dos pilotes les empenyerà per terra suaument i, els companys, que estaran situats a una distància de dos metres, hauran d'intentar tocar una d'aquestes llançant la seua.  

A més de que els alumnes aniran rotant perquè llencen tots la pilota, la velocitat de les pilotes que són empentades podrà variar i els alumnes passaran de llançar un dos mans a llançar amb sols amb una.  

Una vegada introduïts tots els coneixements necessaris durant la pràctica, l'activitat que realitzarem en la part principal és un combat que nomenarem el "rei de la pista". Jugaran 3 persones, dos d'elles combatran i, al primer que li fasen dos tocs es canviarà pel seu company el qual, tindrà la funció d'àrbitre. 

Com a activitat de tornada a la calma, els alumnes es distribuiran per parelles i un de la parella tindrà dos mocadors i estarà col·locat amb els braços en forma de creu. El seu company, que es situarà enfront d'ell amb l'arma i en posició de guàrdia, haurà de tocar els mocadors quan l'altre alumne decideixca soltar-los. A l'hora de tocar els mocadors, l'alumne realitzarà el pas anomenat fondo.  

Aquesta sessió es podria realitzar perfectament en cinquè curs de primària.

Per finalitzar, vos deixe una foto just abans de començar un combat a la classe pràctica que vos he comentat. 

Gràcies ! 💫







Comentarios

  1. En esta entrada te pongo un 9, me ha parecido muy creativa y útil tu forma de llevar la esgrima a las aulas, ya que, como bien dices, es un deporte cuyo material es demasiado caro. Otro aspecto que me ha gustado, ha sido tu idea de llevar este deporte a un curso determinado de primaria, se nota que ya habías tenido una toma de contacto con este deporte, ya que es un deporte que requiere mucha concentración y técnica y si se trabaja en ciclos inferiores es posible que no se trabaje todo lo que conlleva este deporte. Por lo demás, me parece una lectura agradable complementada con diferentes tipos de fotos, tanto del material como propias.

    ResponderBorrar
  2. Tamara! Una entrada muy completa. Una suerte que en vuestro grupo hayáis podido disfrutar de una sesión de este tipo. Con tu reflexión creo que has plasmado con todo detalle aquello que viviste. Además, esto se completa con tu aportación sobre cómo trasladarías una sesión de esgrima a una clase de Educación Física, especificando y argumentando un curso concreto. Por todo ello, mi nota es de 9,5. Un saludo!

    ResponderBorrar
  3. Me ha gustado mucho tu entrada acerca del esgrima y sobre su gran utilidad en la escuela, ya que es un deporte distinto al que estamos acostumbrados a ver, y éste requiere de un fomento de habilidades y valores distintos a otro tipo de deportes, y que también son importantes que sean desarrollados y potenciados en nuestros alumnos/as.
    La alternativa de material que has propuesto es muy interesante, ya que como has dicho, la equipación del esgrima es muy cara, lo cual dificulta su introducción en las aulas.
    En líneas generales, la lectura está muy bien dividida y ejemplificada. Te pongo un 9.

    ResponderBorrar
  4. Hola Tamara, me ha sido de gran ayuda tu entrada sobre la esgrima, ya que desconocía totalmente en que consistía. Con tu reflexión me has clarificado muchos conceptos que desconocía y he podido observar que te gustó mucho la experiencia. En cuanto a la adaptación de como llevarlo al aula me parece muy completa y adecuada, así que estoy segura de que al alumnado le encantará si la llevas a la práctica en un futuro. Felicidades, mi puntuación es de un 9.

    ResponderBorrar

Publicar un comentario