Esports alternatius covianos

Hola a totes i tots 🙋

Hui dia 12.11.2020 hem practicat dos esports col·lectius alternatius anomenats colpbol i datchball🏃.

Abans de centrar-nos en aquests, m'agradaria comentar la didàctica dels esports tradicionals i la dels esports alternatius. En primer lloc, quan parlem d'esports alternatius fem referència a qualsevol esport que utilitza un material habitual però, el fa servir de manera diferent a la que estem acostumats a veure. Per contra, els esports tradicionals són aquells propis d'una regió o país que formen part de la cultura d'aquest. 

Així doncs, amb les normes i la manera d'utilitzar el material, pense que els esports alternatius són més didàctics ja que, d'una forma o d'altra, obliga als jugador a ser més partícips. Amb açò em refereixc a que per exemple, al colpbol un jugador no pot colpejar 2 vegades seguides el baló, d'aquesta manera, implica a la resta de companys que estiguen actius per poder aconseguir l'objectiu. Per altra banda, al datchball passa exactament el mateix, tots els jugadors tinguen més habilitat o no, tenen el mateix paper a la pista de joc. 

Com podem observar, aquests esports són modalitats esportives que no es practiquen a les escoles i, personalment pense que es deurien practicar ja que, poden ser un excel·lent mitjà per treballar diferents aspectes del desenvolupament de l'alumnat com per exemple la condició física, els valors positius i aspectes cognitius. A més a més, altre aspecte que m'agradaria destacar és el fet de que constitueixen una font de motivació per a molts alumnes que no gaudeixen amb els deports tradicionals o populars. 

Per aquestes raons, com a futura docent introduiré aquests esports als centres educatius, ja que segons el Decret 108/2014, al tercer curs de primària els continguts que es treballen al bloc 5: JOCS I ACTIVITATS ESPORTIVES donen la possibilitat de treballar-los. Aquests continguts són: 

  • Participació en jocs modificats (p. ex., tu la portes, tu la portes enlaire i tu la portes encadenat), amb implement (p. ex., pilotes, raquetes, pales o bats), inclusius o adaptats (p. ex., golbol o boccia), d’innovació pedagògica (JIP), populars, tradicionals, multiculturals, cooperatius i de ritme. 
  • Utilització d’estratègies de cooperació i oposició en la pràctica de jocs modificats, amb implement, inclusius o adaptats, d’innovació, populars, tradicionals, multiculturals, cooperatius i de ritme de caràcter col·lectiu.


Pràctica a classe

L'època en la que ens trobem de vegades ens obliga a realitzar adaptacions per poder complir les normes establides per la Covid-19. D'aquesta manera, al gimnàs de la facultat de Magisteri, hem introduït una adaptació en cada un dels esports que, a continuació vos explicaré i, a més a més, proposaré altra perquè podau practicar-la a les classes d'Educació Física. 

En primer lloc, l'adaptació que realitzarem al colpbol fou al camp, ja que estava dividit en zones perquè dos jugadors de cada equip tingueren assignades una mateixa zona. La finalitat d'aquesta adaptació era que tots els jugadors foren partícips, ja que cada un d'ells no podia eixir de la zona assignada i, que tinguerem el mínim contacte entre els jugadors. . 

A la següent foto podem veure com queda el camp dividit. 



Aquestes pilotes són les oficials d'aquest esport ja que el diàmetre és diferent a qualsevol d'altre esport. 

Altra adaptació que podriem realitzar a l'hora de jugar al colpbol, és fer un triangular, és a dir, tres equips, dos fan una partida de 5' o de tres gols (segons la decisió del/la docent). Una vegada passat el temps o marcats els gols, un dels equips ix i entra a jugar el tercer equip. 

L'equip que no juga realitzarà diferents activitats amb una pilota més menuda a la de colpbol. Exemples d'aquestes activitats són: 

  1. Passar-se la pilota colpejant-la per parelles o trios amb un bot entre pase i pase. 
  2. Passar-se la pilota per parelles per damunt del banc o d'una pica sense que la pilota toque el terra. 





Pel que fa a les adaptacions realitzades al datchball durant la sessió, no ferem ninguna que modificara el joc, sols ens netejarem les mans amb gel hidroalcohòlic tant abans de començar com després.  


Tchoukball

Hi ha infinitat d'esports alternatius, però el que més hem cridà l'atenció degut a que vaig gaudir molt practicant-lo, és el tchoukball, també considerat com "deport per a la pau" per la UNESCO.  
Aquest esport que es juga amb les mans, consisteix en llançar la pilota a uns quadres de rebot, els quals podem veure en la foto Nº1 i, l'equip contrari al que ha llançat, és a dir, el que està defenent, ha de intentar agafar al pilota abans de que aquesta toque el terra. Si la pilota toca terra per fora de l'àrea, rep el punt l'equip que ha llençat però, si la pilota toca terra per dins de l'àrea, el punt passa a ser per a l'equip defensor. 

Aspecte important i normes: 
  1. Camp és similar al de basquet.
  2. Equips formats per 7 jugadors i poden llençar la pilota a qualsevol malla.
  3. Màxim 3 pasos en el baló a les mans . 
  4. Un mateix equip pot llençar 3 voltes de manera seguida.   
  5. Soles poden tenir la pilota 3 segons per jugador.
  6. Sols poden realitzar 3 passades per equip. 
Temps de joc i desenvolupament:
  1. 3 x 15’ per a equips de xics i mixtes. 
  2. 3 x 12’ per a equips de xiques.
  3. El servei del 1er temps es sortejat, el del 2on temps és per a l'altre equip i el del 3er temps és per a l'equip que va perdent. Si van empatats es sorteja.   
  4. El servei es realitza després de cada punt marcat per un equip darrere de la línia de fons de la porteria. 
  5. El servei no compta com a passada. 
És habitual que cada vegada que llança un equip, l'altre agafe el baló en el aire, d'aquesta manera el rol de l'atac i la defensa canvia molt a sovint


Foto Nº1:


A continuació vos deixe un vídeo en el que podreu vore jugades, escoltar les normes, i experiències de jugadors i jugadores.

                         


Gràcies!  💫

Comentarios

  1. En esta entrada te pongo un 8,5. Me resuelta muy interesante como has plasmado toda la información acerca de estos dos deportes alternativos, la única pega que pondría es que personalmente, yo habría incluido un video sobre el colpbol, pero por lo demás todo correcto, lectura amena y lenguaje adecuado.

    ResponderBorrar
  2. Me ha gustado mucho que antes de incidir en los dos deportes, tanto en el colpbol como el en tchoukball hayas hecho una previa distinción entre deporte alternativo y tradicional, la cual me ha resultado muy interesante.
    En cuanto a las adaptaciones del colpbal, me han parecido muy atractivas y seguro que motivadoras para el alumnado fomentando el trabajo en grupo y la inclusividad. Además, un punto a favor es el apoyo de imágenes, lo cual ayuda a entender más el tipo de adaptación. Te pongo un 8,5.

    ResponderBorrar
  3. Tamara! Me ha gustado la estructura de tu entrada, aportando contenidos teóricos acerca de lo que ibas a hablar, incluso incluyendo aquello que dice el currículum de primaria sobre este tipo de deportes, para después hacer un análisis bastante profundo de la práctica vivenciada en la sesión, apoyándolo con diferentes tipos de adaptaciones y recursos audiovisuales como imágenes y vídeos. Por ello, mi nota es de un 9. Un saludo!

    ResponderBorrar
  4. Hola Tamara, tu post es muy completo ya que antes de incidir en el colpbol y en el tchoukball has comentado previamente las diferencias entre el deporte alternativo y el tradicional. Además has matizado también pinceladas del datchball. Las adaptaciones que has llevado a cabo me parecen muy interesantes y adecuadas, lo que las hará motivadoras para el alumnado de Primaria. Finalmente, te has apoyado en imágenes para resaltar la idea principal que quieres difundir. Por ello, me gustaría felicitarte, mi puntuación es un 9,5.

    ResponderBorrar

Publicar un comentario